jij en bewegen

 

Mobirise

Pas als je er zelf bij betrokken bent, ervaar je hoe het voelt... Dat kan in een spel, alleen of met een team.
Of zoals hier bij een speciale opdracht waarbij een aantal leerlingen een mat in de lucht moet houden, terwijl jij erop zit! Kijk eens naar de lachende gezichten: hier wordt het resultaat "beleeft".

Bewegen beleven gaat vaak vooraf aan het leren

Wat is dat nu voor een vreemde uitdrukking... : bewegen beleven ? Bewegen doe je toch immers, wat valt daar dan nog aan te beleven? Toch is dat niet zo. Voortdurend maak je - bewust of onbewust - kennis met nieuwe bewegingen. De jonge peuter ziet iedereen om zich heen rechtop staan en dus wil hij ook rechtop staan.
In de lessen maak je kennis met allerlei nieuwe bewegingsvormen. Soms spreekt zo'n beweging aan en vormt het een uitdaging. Denk maar eens aan het uitvoeren van een salto of het jongleren met 3 ballen. Het is een onderdeel van je vormingsproces. 

Nieuwe bewegingsvormen
Heel veel bewegingsvormen die je nu krijgt voorgeschoteld,
heb je misschien nog nooit gehad. Je docent geeft instructie hoe zo'n beweging moet worden uitgevoerd. Hij laat je bewegen ervaren. Eerst denk je dan...kan ik dat ook? Uiteindelijk lukt het de meesten wel.   

<<<

Mobirise

Een groep enthousiaste leerlingen die allerlei toeren uithalen, o.a. op de minitrampoline. Hier hebben we niet alleen te maken met "bewegen ervaren door de deelnemer" maar ook "bewegen ervaren door de toeschouwers". Ook die kijken vaak vol ongeloof.. hoe kan iemand dat. Juist die ervaring kan een uitdaging zijn, om die beweging ook onder de knie te krijgen.

Leren lopen

Alle ervaringen die je op het gebied van bewegen en sport opdoet, in en buiten de lessen, leiden tot jouw eventuele keuzes voor sport en beweging en dus ook hoe jij als individu gevormd wordt als het om bewegen gaat.

Kijk eens naar die foto waar een leerling hoog in de lucht een draai maakt. Hier hebben we niet alleen te maken met "bewegen ervaren door het zelf uit te proberen" maar ook om "bewegen ervaren als toeschouwer". Ongetwijfeld kijken veel toeschouwers hier vol ongeloof... hoe kan iemand dat doen! Juist die ervaring kan een uitdaging zijn, om die beweging ook onder de knie te krijgen en ook dat vormt je. We spreken meestal over 'je vorming" als het gaat om intellectuele prestaties of hoe je je in groepen gedraagt (sociale vorming). Maar ook "jij als beweger" wordt gevormd!

Kijk nu een naar de volgende video. Wat ervaar je dan allemaal? In het onderschrift bij de video hebben we een aantal mogelijke ervaringen opgeschreven. Wat een video!

<<<

Wat een video en het heeft allemaal met bewegen en het beoefenen van een bepaalde sport te maken. Ervaringen die je zou kunnen beleven zijn: (1) dat is niet mogelijk, (2) dat kan ik nooit, (3) dat is super eng, (4) dat is super gevaarlijk, (5) dat is super dom, (5) wat is dat mooi, (6) daar zou ik voor willen gaan, (7) zou ik het ooit kunnen, (8) in Nederland zijn geen bergen, (9) je moet heel veel geld hebben als je dit zou willen, (10) die persoon is niet goed bij zijn hoofd, (11) hoe heeft hij dat ooit geleerd... enz, enz.

<<<

Mobirise

Een leuke gravure uit 1600.
Ook toen werden er in de lessen allerlei
nieuwe bewegingsvormen aangeleerd.
Weet je zelf nog dat je voor het eerst op
je handen probeerde te staan? Was dat
een vreemde beleving?

Waarom is het beleven van bewegen zo belangrijk?

Moeilijke vraag hoor. We weten dat het belangrijk is dat je later ook lichamelijk actief zult blijven. En natuurlijk wil je dat doen op een manier die je ook leuk vindt. Dat gaat niet vanzelf.
Een groot deel van de lessen bewegen en sport zijn erop gericht om nieuwe bewegingsvormen en sporten aan te bieden. En dat helpt je weer om je te kunnen oriënteren rond bewegen en sport. Wat past bij mij...?

Onthoud
Bewegen was vroeger bijzaak. De lessen bewegen en sport werden toen als onbelangrijk ervaren. Nu weten we hoe belangrijk het is om hier voldoende aandacht aan te schenken. Er moet een goede basis worden gelegd.

Dat geldt ook voor jou! Je kunt je in de lessen oriënteren op wat je later, op het gebied van sport en bewegen, kunt doen. 

<<<

Ministry of Silly Walks, Monty Python

Ik herken je aan je manier van bewegen!

We maken nu een volgende sprong. Misschien heb je weleens iets horen zeggen in de trant van ; "ik herken Jan onmiddellijk aan zijn manier van bewegen". In de meeste gevallen kun je een bepaald familielid al zien aankomen, puur op grond van de manier waarop hij/zij loopt, dus op grond van de manier van bewegen.

De bekende Engelse gezelschap Monty Python spotte daarmee door een film te maken over het "Ministerie van Gekke Loopjes". Kijk er maar eens naar en geniet er maar van.

Omdat iedereen een eigen manier van bewegen heeft, spreken we van beweegidentiteit. We zullen nu dieper op het begrip  "beweegidentiteit" ingaan.

<<<

Mobirise

leren lopen

Beweegidentiteit

Identiteit
Je kent het woord identiteit vast wel. Als het bijvoorbeeld om je paspoort gaat zeggen we "dat zijn gegevens die horen bij jouw identiteit". Of met andere woorden; een paspoort is een identiteitsbewijs. Identiteit heeft dus te maken met "wie jij bent".


Beweegidentiteit
Beweegidentiteit gaat over
1: hoe je jezelf ziet en ervaart daar waar het gaat om bewegen en sport, maar ook
2: hoe anderen je zien als het hierom gaat.

Als het gaat hoe je jezelf ziet en ervaart, gaat het om zaken als; kan ik bepaalde bewegingen uitvoeren en voel ik me tot bepaalde sporten aangetrokken.
Dat is vaak ook het beeld (punt 2) dat anderen zien als het om jou gaat.


<<<

Ter overdenking

Ter overdenking: als je voor ons vak gekozen hebt, vind je sport en bewegen vast leuk. Maar je kent ongetwijfeld ook klasgenoten die minder betrokken zijn bij bewegen en sport. Mensen zijn nu eenmaal verschillend ook als het gaat om sport en bewegen. Je herkent mensen die veel aan sport doen en mensen waarvoor dat juist niet geldt. Zou je beschrijvingen kunnen geven? 

<<<

Mobirise Website Builder

Jonge voetballertjes... heerlijk buitensporten. Misschien denken ze wel aan die enorme bedragen die professionele voetballers verdienen. Die bedragen vormen natuurlijk een giga contrast met wat ze gewend zijn.
uit YouTube: https://youtu.be/_YLECU0VUyA

Je ontwikkeling

Onderzoek toont al dat je je identiteit op gebied van bewegen al op jonge leeftijd ontwikkelt. Het kan zijn dat je het al op jonge leeftijd heerlijk vindt om mee te te doen met allerlei sportieve activiteiten. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld veel meer een boekenworm wordt die niet zoveel om sport geeft.

Je ontwikkeling wordt daarbij beïnvloed door allerlei factoren zoals; je omgeving, je opvoeding, de sociale normen en waarden die je ervaart, de bewegingsvormen en sporten waarmee je kennismaakt en natuurlijk ook de ervaringen en uitdagingen die je zo opdoet.

Zo nadenken over wie je bent, wat je wilt, en wellicht ook  hoe anderen je zien als het om sport en bewegen gaat, zijn onderwerpen die horen bij het onderwerp beweegidentiteit. Het is een belangrijk onderdeel van ons vak geworden. Het toont ook dat je nu in dit laatste deel van je opleiding moet leren nadenken over ons vakgebied inclusief je eigen positie daarin op een manier die je nog niet gewend was.



<<<

Mobirise

opdracht

Om over na te denken

Heb je weleens nagedacht over jouw "beweegidentiteit". Hoe vond je vroeger sport en buiten spelen. Hoe speelt gezondheid bij jou een rol in je manier van leven? Zijn er bepaalde factoren aan te wijzen die jouw ontwikkeling sterk hebben beïnvloed?

<<<


<<<


Designed with ‌

HTML Creator